• slid
  • slid
  • slid

Praktyka


Jak komponować skład soków?



Gdy masz już w sobie mocną motywację do tego by pić soki owocowo-warzywne, a na Twoim blacie kuchennym błyszczy nowy dobry sprzęt dzięki któremu możesz uzyskać soki o najwyższych z możliwych właściwościach zdrowotnych, może pojawić się pytanie: w jaki sposób komponować skład wyciskanych soków?

Wszystko zależy od „sokowego” celu, jaki w danym momencie realizujesz. Jeśli zamierzasz przeprowadzić jakąkolwiek dietę opartą na sokach: oczyszczającą, odchudzającą, czy alkalizującą, najlepiej trzymaj się planu i przepisów zawartych w danej diecie. Dobrze opracowana dieta, to taka, w której nie masz żadnych wątpliwości z czego masz wycisnąć sok i kiedy go wypić.

No dobrze, a co zrobić jeśli nie mamy żadnego konkretnego planu? A soki chcemy pić dla ogólnej poprawy zdrowia? W tym artykule podamy Wam kilka sugestii, które pozwolą wam w pełni cieszyć się możliwościami, jakie daje Wam wyciskarka.

Po pierwsze, smacznie.

Umówmy się, że odpowiednio skomponowane soki są po prostu smaczne. Przecież nikt nie powiedział, że zdrowe musi równać się niestrawne. Owszem, osoby, które są przyzwyczajone do słodzonych napojów, soków w kartonach i innych tego typu specyfików, mogą w pierwszej chwili mieć dziwne wrażenie, że świeży sok jest taki  „żywy”,  ale zapewniamy, że po kilku szklankach Wasze kubki smakowe wręcz zatęsknią za tym „żywym” smakiem.

Zacznij od smaków, które najbardziej lubisz. Za najbardziej popularną i  najsmaczniejszą uważana jest kompozycja: marchew i jabłko. Jeśli takie połączenie najbardziej Ci odpowiada, zrób z niego swoją bazę. Będzie to baza doskonała niemal pod każdym względem: marchew i jabłka dostępne są praktycznie przez cały rok, a zawarte w nich witaminy, minerały i inne substancje czynne wzajemnie się uzupełniają, wzmacniając Twoje zdrowie. Do tej bazowej kompozycji można dodawać niemal wszystko: owoce, warzywa, natkę pietruszki, czy trawę pszeniczną. Po za tym, zarówno marchew jak i jabłka są stosunkowo tanie. Jednak jeśli wolisz inne połączenie, zacznij od innego, takiego które bardziej Ci odpowiada.

Po drugie, pod kątem Twojego zdrowia.

Gdy masz już swoją ulubioną bazę, a Twoim celem jest poprawa zdrowia, możesz pójść w co najmniej dwóch kierunkach: logicznym lub intuicyjnym.

Jak wygląda kierunek logiczny? To proste. Jeśli masz konkretne problemy ze zdrowiem: wysokie ciśnienie, wysoki poziom cholesterolu itp. lub wiesz, że w rodzinie występuje ryzyko częstszego wystąpienia określonej choroby np. cukrzycy, zawału, czy nowotworu, dowiedz się, jakie warzywa lub owoce zapobiegają tej chorobie i zrób z nich kolejny stały składnik swojej bazowej kompozycji.

Z kolei podejście intuicyjne polega na szukaniu smaku, który w danym momencie najbardziej Ci „leży”. Czy znasz teorię, że organizm sam doskonale wie, czego potrzebuje i „mówi” nam o tym poprzez odczucie w rodzaju: Taką mam dziś ochotę na selera? Tu mała uwaga,  ochota na słodycze, papierosa i jednego głębszego to zupełnie inna sprawa, ale chyba zdajesz sobie z tego doskonale sprawę. Prawda?
To właśnie z tej teorii wyrasta podejście intuicyjne, które tak naprawdę jest niezwykle proste. Po prostu twórz różnorodne kompozycje i sprawdzaj co do Ciebie najbardziej „pasuje”. Postanów sobie, że za każdym razem do swojej kompozycji bazowej dodasz nowy składnik, eksperymentuj z proporcjami, twórz inne bazowe kompozycje itp. Zgadzaj się też na to, że co jakiś czas Twoje ulubione smaki będą się zmieniać i idź za tymi zmianami.

Po trzecie, postaw na różnorodność.

Czytając o właściwościach owoców i warzyw możesz odnieść wrażenie, że wszystkie  mają działanie antyrakowe, 90% wzmacnia odporność, z połowa obniża cholesterol i działa korzystnie na nasz układ pokarmowy. To prawda. I zdajemy sobie też sprawę z tego, że może wystąpić u Ciebie pokusa typu: Jeśli marchew działa niemal na wszystko, to będę pić tylko sok z marchwi. Po co mi reszta? To bardzo istotne pytanie. Po co tak właściwie mamy stawiać na różnorodność, skoro każde warzywo i owoc ma tak szerokie działanie na nasze zdrowie? Jest jeden bardzo ważny powód przemawiający za różnorodnością składu wypijanych soków. Każdy owoc czy warzywo ma własny, charakterystyczny tylko dla siebie zestaw substancji czynnych i nawet jeśli każdy wykazuje działanie przeciwnowotworowe, to każdy z nich działa w nieco inny sposób. Jeden blokuje substancje toksyczne już w jelitach, inny w świetle naczyń krwionośnych, a jeszcze inny dopiero gdy dotrze do komórek wątroby. Jeden antyoksydant świetnie radzi sobie z tlenowymi wolnymi rodnikami, inny z rodnikami azotowymi, i tak dalej. Już wiesz o co chodzi? Im bardziej różnorodne soki pijesz, tym pełniejszą ochronę stosujesz.

Po czwarte, ekonomicznie.

Zdajemy sobie sprawę, że w obiegowej opinii soki wyciskane w domu wydają się drogie. Owszem, jeśli będziesz się upierał, że musisz wyciskać soki z najdroższych owoców, jakie aktualnie znajdziesz w sklepie, to zapewne tak też się stanie. Jednak wcale nie musi tak być. Jak to możliwe? Już odpowiadamy. Aby uzyskać litr soku z wyciskarki, należy zużyć od 1,5 do 2 kg owoców. Tak jak wspomnieliśmy, marchew i jabłka są stosunkowo tanie przez cały rok. Inne tanie owoce i warzywa, jakie możesz dodawać to: buraki, selery, czy pomarańcze.

Wykorzystuj sezony. Po pierwsze wszystkie owoce i warzywa kupowane w sezonie są znacznie tańsze, po drugie te kupowane w sezonie są najzdrowsze.

Wykorzystuj wszystkie darmowe źródła. Jeśli się uważnie rozejrzysz, może się okazać, że jest ich znacznie więcej niż na początku myślałeś: jabłka z działki od znajomych, jagody z lasu, marchew z przydomowego ogródka u teściowej itp.
Poza tym są takie rośliny, które możesz swobodnie hodować na swoim kuchennym parapecie: zioła, natka pietruszki, trawa pszeniczna, trawa jęczmienna itp.
W tym momencie może pojawić się pytanie: która z tych czterech sugestii jest najważniejsza? Nie ma takiej. Najlepiej jest, gdy stosujesz je wszystkie jednocześnie, gdy logika podpowiada Ci jakie owoce masz wybrać, a intuicja potwierdza, że jest to ten właśnie smak, gdy stawiasz na różnorodność, a jednocześnie masz ekonomiczne podejście.

Liczba odwiedzin strony: 1200