• slid
  • slid
  • slid

Kompendium wiedzy


Właściwości warzyw



Brokuł


Substancje czynne: witaminy: B1, B2, PP, C; wapń, fosfor, magnez, selen, żelazo, sulforafan.

Zazwyczaj gotujemy brokuły, więc skąd pomysł na wyciskanie soku z brokuła? To proste. Tylko surowy brokuł zawiera pełną paletę witamin i minerałów, jednak o ile trudno jest namawiać kogoś do jedzenia brokuła na surowo, to serdecznie zachęcamy, byście dodawali go do soków. Wystarczy 1-2 różyczki.

Czy wiecie, że brokuły są cennym źródłem witaminy C – zaledwie 200g tego warzywa całkowicie pokrywa dzienne zapotrzebowanie człowieka na tę witaminę.

Jednym z cenniejszych minerałów, jakie zawierają brokuły jest selen, który pozwala się ustrzec raka prostaty.

Innym godnym uwagi związkiem jest sulforafan. Badania naukowe potwierdziły właściwości przeciwnowotworowe tego związku -  sulforan zwalcza barkerie odpowiedzialne za rozwój wrzodów i raka żołądka, a także potrafi neutralizować szkodliwe skutki promieniowania ultrafioletowego, które znane jest ze swoich właściwości mutagennych.

Brokuł jest też cennym źródłem kwasu foliowego, dlatego zalecany jest kobietom w ciąży oraz osobom zagrożonym anemią.

 

Buraki


Substancje czynne: witaminy: A, B, C; kwas foliowy, żelazo, potas, magnez, cez, kobalt, mangan, betaina.

Kto z nas nie słyszał o prozdrowotnych właściwościach buraków? Już nasze babki wiedziały, że jest on „dobry na krew”. Ma on jednak dużo szersze działanie zdrowotne, dlatego zachęcamy – koniecznie dodawajcie buraki do wyciskanych przez siebie soków.

Sok z buraka oczyszcza organizm, gdyż ma zdolność do: eliminacji mocznika z organizmu, usuwania szkodliwych drobnoustrojów poprzez blokowanie ich zdolności przyklejania się do tkanek oraz hamowania procesów gnilnych w jelitach.

Buraki doskonale wpływają na poprawę naszego samopoczucia, a to za sprawą betainy i tryptofanu – oba te związki pomagają utrzymać układ nerwowy w dobrej kondycji.

Sok z buraka ma silne działanie zasadotwórcze, co jest szczególnie ważne, gdyż nieodpowiednia dieta, stres i brak odpowiedniej dawki ruchu sprawiają, że nasze organizmy są narażone na nadmierne zakwaszenie. To z kolei jest prostą drogą do zachorowania na raka. Tak więc buraki są kolejnym warzywem ważnym w profilaktyce i leczeniu nowotworów.

Jest też kilka powodów, dla których sok z buraka zalecany jest kobietom starającym się o dziecko i będącym już w ciąży:
  • Duża zawartość kwasu foliowego zapewnia prawidłowy rozwój płodu.
  • Dzięki swoim właściwościom oczyszczającym tworzy lepsze środowisko dla rozwijającego się płodu.
  • Oczyszcza krew i poprawia jej krążenie dzięki czemu płód jest lepiej odżywiony.
  • Doskonale gasi uczucie zgagi.
 

Cebula


Substancje czynne: witaminy z grupy B, C; siarka, fosfor, miedź, magnez, cynk, selen, żelazo i wapń.

Kto z nas nie zna syropu z cebuli jako remedium na wszelkiego rodzaju przeziębienia i grypę? Jak widać cebula nie od dziś znana jest ze swojego prozdrowotnego działania i powinniśmy cieszyć się, że tak mocno zadomowiła się w naszych kuchniach.

Po pierwsze znana jest ze swoich właściwości przeciwbakteryjnych, przeciwwirusowych i przeciwgrzybicznych. To właśnie dlatego tak świetnie działa przy wszelkiego rodzaju przeziębieniach i grypie. W medycynie ludowej wykorzystywano ją tez jako środek wspomagający gojenie się ran.

Po drugie, korzystnie wpływa na nasz układ pokarmowy: pobudza wydzielanie śluzu, żółci i soku żołądkowego.

Po trzecie, nasz układ krwionośny również korzysta z dobrodziejstw, które ona nam daje, gdyż substancje zawarte w cebuli obniżają poziom złego cholesterolu LDL, uszczelniają naczynia krwionośne, zapobiegają powstawaniu zakrzepów, a także regulują pracę serca – cebulę wykorzystywano w leczeniu arytmii.

Do tego zawiera bardzo wiele przeciwutleniaczy, co sprawia, że jest kolejnym warzywem pomocnym w walce z nowotworami i innymi chorobami wywoływanymi przez nadmiar wolnych rodników w organizmie.

Tak więc sok z niewielkiej ilości cebuli nie tylko doda pikanterii i wyrazistości wyciskanym przez nas sokom warzywnym, ale również uzupełni je w cenne dla naszego zdrowia substancje.

 

Papryka


Substancje czynne: witaminy: B, C, E, beta-karoten; wapń, potas, żelazo, magnez.

Jest to kolejne warzywo, które raczej nie kojarzy się z materiałem na sok, ale co do którego nie mamy wątpliwości, że stanowi doskonały składnik soków warzywnych.

Z ciekawostek, czy wiesz, że to właśnie z papryki w latach 30. ubiegłego wieku, Albertowi Szent-Gyorgyiowi udało się wyizolować krystaliczny kwas askorbinowy, czyli witaminę C, za co otrzymał nagrodę Nobla?

Nic w tym dziwnego, papryka zawiera pięć razy więcej witaminy C niż cytryna. To jednak nie wszystko, w papryce jest też sporo witamin z grupy B oraz związków mineralnych: wapnia, potasu, żelaza czy magnezu. To sprawia, że papryka pozytywnie wpływa na nasze ogólne samopoczucie, kondycję układu nerwowego, a nawet stan kości i mięśni. Ma też świetny wpływ na układ krwionośny: reguluje ciśnienie krwi oraz chroni przed przedwczesnym zwapnieniem naczyń krwionośnych.

Poszczególne rodzaje papryki nieco różnią się swoim składem i właściwościami.

Papryka czerwona zawiera dużo beta-karotenu, czyli prowitaminy A – już 100 g papryki powinno zaspokoić ok. 70% zapotrzebowania człowieka na tę witaminę.

Papryka zielona obfituje w kwas foliowy (jeden strąk pokrywa ok. 25% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę), zatem polecana jest głównie kobietom planującym dziecko i ciężarnym. Papryka zielona jest też dobrym źródłem witamy E, zwanej witaminą młodości i seksapilu.

Papryka żółta także dostarczy witaminę E, chociaż najbardziej jest ceniona jako źródło luteiny i zeaksantyny (przeciwutleniacz, należący do barwników karetonoidów), które potrafią unieszkodliwić wolne rodniki w siatkówce, co pozwala zapewnić dobre widzenie.

 

Jarmuż


Substancje czynne: witaminy: A, C, K; wapń, fosfor, żelazo, beta-karoten, luteina, zeaksantyna, sulforan.

Niektórzy twierdzą, że z jarmużem jest jak z Yeti – wszyscy o nim słyszeli ale prawie nikt go nie widział, dlatego też warto przyjrzeć się temu warzywu nieco bliżej.

Co cennego zawiera w sobie jarmuż? Przede wszystkim bogaty zestaw karotenoidów: beta karoten, luteina i zeaksantyna. Jeśli chodzi o beta-karoten wszyscy wiemy, że jest on prowitaminą witaminy A i doskonałym przeciwutleniaczem. Jarmuż ma go najwięcej ze wszystkich warzyw liściastych: 5,8 mg na szklankę, co stanowi 75 % dziennego zapotrzebowania. Natomiast luteina i zeaksantyna chronią siatkówkę naszego oka i zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej, co pozwala zachować dobre widzenie.

Poza tym zawiera substancje chroniące przed nowotworami, do których należą izotiocyjany –  mogą chronić przed nowotworami zależnymi od hormonów, poza tym blokują działanie czynników rakotwórczych występujących w środowisku, oraz sulforafan.

Podobnie jak większość zielonych warzyw liściastych jest on doskonałym źródłem kwasu foliowego i chlorofilu.

Niektórych może odstraszyć jego smak – wyrazisty, pikantny, z lekką nutą goryczy, warto jednak podkreślić, że za tę gorycz odpowiedzialne są izotiocyjany, które są cennymi substancjami przeciwnowotworowymi, dlatego jeśli tylko możecie, dodawajcie jarmuż do swoich soków.

 

Kapusta


Substancje czynne: witaminy: A, komplet witamin z grupy B, C; wapń, magnez, potas, kwas foliowy.

Dobroczynne działanie soku z kapusty znane było już w medycynie ludowej –  okłady z soku lub liści stosowano na bóle reumatyczne oraz przy leczeniu ranek i wrzodów. Współczesna medycyna potwierdza prozdrowotne działanie kapusty na nasz organizm.

Czego możemy spodziewać się po tym popularnym, przez co czasami niedocenianym, warzywie?  Samych pozytywnych stron.

Na piciu soku z kapusty najwięcej zyska nasz układ pokarmowy. Sok z kapusty działa ochronnie na nasz przewód pokarmowy, co obniża ryzyko wystąpienia raka żołądka i jelita grubego. Sok ze świeżej kapusty jest świetnym środkiem gojącym owrzodzenia żołądka i dwunastnicy. Chroni też śluzówkę układu pokarmowego przed silnym działaniem kwasów, działając jak osłona, co jest szczególnie korzystne dla osób z nadkwasotą i syndromem jelita wrażliwego.

Jednak to nie wszystko. Coraz głośniej mówi się o właściwościach przeciwnowotworowych kapusty - obecne w niej związki chemiczne (indole) pomagają w profilaktyce raka o podłożu hormonalnym: jajników, piersi, prostaty i jąder.

Świeży sok z kapusty wzmocni również układ odpornościowy.

Co zrobić, gdy sok ten okaże się dla kogoś po prostu niesmaczny? Najlepiej zrób z niego dodatek, smaku nie będzie czuć, a właściwości zdrowotne pozostaną.

 

Marchew


Substancje czynne: witaminy: A, B1, B2, B6, C, E, H, K, PP; potas, sód, wapń, fosfor, siarka, magnez, żelazo, mangan, miedź, cynk, kobalt, kwas foliowy, inozytol, związki siarkowe, kumaryny, alkaloidy i pektyny.

Jest jednym z najbardziej lubianych składników soków owocowo-warzywnych i bardzo dobrze.

Wszyscy wiemy, że marchew jest bogatym źródłem beta-karotenu. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, jak ceny jest on dla naszego organizmu. Oprócz tego, że jest prowitaminą witaminy A – z niego nasz organizm może wyprodukować sobie potrzebną mu witaminę A, to ma też zbawienny wpływ na nasz organizm:
  • jest silnym antyoksydantem, przez co chroni komórki przed skutkami ataków wolnych rodników,
  • blokuje związki rakotwórcze,
  • podnosi odporność organizmu,
  • nadaje ładny koloryt skórze,
  • pomaga zapewnić ochronę przed zwyrodnieniem plamki żółtej i rozwojem zaćmy starczej, przez co chroni nasz wzrok,
  • obniża poziom cholesterolu,
  • zapobiega chorobom serca i nowotworom
Tyle dobrego dla naszego organizmu potrafi zdziałać jeden związek zawarty w marchwi, a co z resztą?

Marchew zawiera również dużo kwasu foliowego i witamin z grupy B. Związki te mają korzystny wpływ na układ nerwowy i pokarmowy. Ponadto regulują metabolizm komórkowy i chronią przed chorobami przewlekłymi, na przykład miażdżycą, reumatyzmem, czy nadciśnieniem tętniczym.

Picie soku z marchwi chroni nasz przed nowotworami. Badania sprawdzające efekty wysokiego spożycia marchwi dowiodły, że powoduje ono 20-procentowy spadek zachorowań na raka piersi po menopauzie i o 50% zmniejsza zachorowalność na raka pęcherza moczowego, szyjki macicy, prostaty, okrężnicy, krtani i przełyku.

Picie soku z marchwi wpływa pozytywnie na urodę, gdyż dzięki wysokiej zawartości mikro- i makroelementów zapobiega przedwczesnemu starzenie się organizmu, a także dobrze wpływa na stan skóry, paznokci czy włosów.

Poza tym niska kaloryczność oraz wysoki poziom substancji odżywczych, czyni ją idealnym pożywieniem dla tych, którzy się odchudzają – w100 g marchwi znajduje się tylko 27 kcal.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że jest ona stosunkowo tania i dostępna praktycznie przez cały rok. Czy jeszcze Was trzeba namawiać do picia soku z marchwi?

 

Pomidor


Substancje czynne: witaminy: z grupy B, C, PP, K; potas, cholina, likopen, kwas liponowy.

Czy wiesz, że jeszcze 200 lat temu pomidor uważany był za roślinę trującą? Aż trudno w to uwierzyć, tym bardziej, że kolejne badania naukowe odkrywają coraz to inne, pozytywne działanie pomidorów na nasze zdrowie.

Za pozytywny wpływ pomidorów w dużej mierze odpowiedzialne są charakterystyczne dla niego związki, na przykład kwas liponowy (ALA). Z badań wynika, że pomidor, dzięki zawartości kwasu liponowego, wpływa na poprawę metabolizmu, pomaga kontrolować poziom cukru we krwi, sprzyja rozszerzaniu naczyń krwionośnych i chroni przed występowaniem retinopatii cukrzycowej.

Inną ważną substancją jest likopen -  związek organiczny z grupy karotenów, zaliczany do jednych z najsilniejszych antyoksydantów. To właśnie on nadaje pomidorowi czerwony kolor i chroni nasz organizm przed ryzykiem wystąpienia nowotworów, zwłaszcza: prostaty, żołądka, jelita grubego, płuc, czy piersi, oraz innych chorób cywilizacyjnych, których podłożem jest nadmiar wolnych rodników w organizmie.

Duże znaczenie dla naszego zdrowia ma również cholina. Substancja ta wspomaga sen, naukę oraz pamięć. Odpowiada m.in. za prawidłową budowę błon komórkowych, przekazywanie impulsów nerwowych, absorpcję tłuszczów oraz obniżenie stanów zapalnych w organizmu.
Poza tym pomidory są jednym z nielicznych warzyw, które wykazują działanie antydepresyjne – badania sugerują, że dieta bogata w pomidory ma  pomaga obniżyć ryzyko depresji.

Dlatego zachęcamy Was do picia soków z pomidorów, zwłaszcza z tych dojrzałych, zebranych w sezonie.

 

Seler


Substancje czynne: witaminy: C, K, E, B, beta – karoten; fosfor, wapń, magnez, cynk, żelazo, flawonoidy.

Seler jest coraz chętniej dodawanym składnikiem do soków warzywnych. I bardzo dobrze. Czy wiesz, że seler zawiera w sobie więcej witaminy C niż cytrusy? A to tylko początek, lista jego pozytywnych działań na nasz organizm jest naprawdę imponująca:
  • wykazuje działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe
  • pobudza apetyt
  • wzmacnia układ odpornościowy
  • poprawia przemianę materii
  • zawiera dużo antyoksydantów – wykazuje działanie przeciwnowotworowe
  • wspomaga pracę nerek
  • oczyszcza organizm z toksyn
  • wzmacnia serce
  • zwiększa potencję
  • wspomaga układ pokarmowy
  • wzmacnia naczynia krwionośne
  • obniża ciśnienie
Jest to kolejne warzywo, które korzystnie wpływa na nasze zdrowie, jest dostępne przez cały rok oraz jest stosunkowo tanie. Co prawda sok z samego selera może wielu osobom wydać się niesmaczny, ale jako dodatek sprawdzi się wręcz idealnie.

 

Trawa pszeniczna


Substancje czynne: witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, C; sód, potas, wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk.

Sok z trawy pszenicznej jest doskonałym przykładem tego, w jak wspaniały sposób można wykorzystać dodatkowe możliwości, jakie daje nam wyciskarka – w sokowirówce wyciskanie soku z traw jest po prostu niemożliwe.

Niektórzy twierdzą, że polubili smak soku z trawy pszenicznej niemal od razu, inni dopiero po kilku szklankach, a dla niektórych jest on po prostu niestrawny. Jeśli nie należysz do wielbicieli tego smaku, radzimy to co zwykle w takich przypadkach: zrób z soku z trawy pszenicznej dodatek do Twojej ulubionej kompozycji. Naprawdę warto.

Sok z trawy pszenicznej, dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów i pierwiastków alkalicznych, świetnie oczyszcza i alkalizuje nasz organizm. Na piciu soku z trawy pszenicznej najwięcej zyska nasza wątroba – związki zawarte w soku wspaniale wspomagają wątrobę w jej pracy oczyszczania naszego organizmu z toksyn. Wysoka zawartość antyoksydantów stanowi również doskonałą ochronę naszego organizmu przed nowotworami.

Również nasz układ krwionośny sporo zyska na piciu soku z tej trawy. Dzięki ogromnej ilości chlorofilu sok z trawy pszenicznej wspomaga syntezę hemoglobiny oraz odbudowę czerwonych krwinek. Pomaga też w obniżeniu ciśnienia krwi przez rozszerzanie światła naczyń krwionośnych.

Sok z trawy pszenicznej doskonale wspomaga pracę naszego układu pokarmowego – oczyszczenie, jakie zapewnia nam picie soku z trawy pszenicznej, to nie tylko pozbycie się toksyn, ale też lepsze wchłanianie substancji odżywczych. Poza tym wspomaga leczenie wrzodów żołądka, łagodzi stany zapalne okrężnicy, hamuje biegunki itp.

Wspomaga również nasz metabolizm, pracę enzymów oraz pracę tarczycy, co zapobiega otyłości i sprawia, że sok z trawy pszenicznej doskonale wspomaga efekty diety odchudzającej.

Warto wiedzieć, że trawa pszeniczna nie zawiera glutenu, co jest ważne dla osób, które go nie tolerują.

Dlatego zachęcamy Was, do wprowadzenia soku z trawy pszenicznej do Waszego „sokowego menu”.

 

Liczba odwiedzin strony: 1200