• slid
  • slid
  • slid

Kompendium wiedzy


Właściwości owoców


Ananas

Substancje czynne: witaminy: B1, B2, C; mangan, bromelina.

Najbardziej charakterystyczną substancją, jaką zawiera świeży ananas jest bromelina. Ten roślinny enzym rozkładający białko ma zbawienny wpływ na nasz układ trawienny. Jednak nie jest to jedyne dobroczynne działanie bromeliny na nasz organizm, gdyż oprócz regulacji procesów trawienia enzym ten wpływa łagodząco na stany zapalne, łagodzi przebieg takich chorób jak zapalenie zatok czy artretyzm, a także przyspiesza gojenie ran pooperacyjnych.

Ananas jest również bogatym źródłem manganu i witaminy C – obie te substancje biorą czynny udział w procesach antyoksydacyjnych.

Czy już wiesz dlaczego sok z ananasa jest doskonały dla osób, które są w okresie rekonwalescencji lub chcą poprawić odporność swojego organizmu?


Awokado

Substancje czynne: witaminy: B1, B2, B3, B5, E, K; karotenoidy, kwas foliowy, potas, cynk, beta-sitosterol, glutation. Kwasy tłuszczowe Omega-6.

Czy wiesz, że owoc ten często nazywany jest maślaną gruszką? Nazwę tę z pewnością zawdzięcza swojej delikatnej, przypominającej masło, konsystencji – jest to jeden z niewielu owoców, który zawiera jednonienasycony tłuszcz, który jest niezwykle pomocny w obniżaniu poziomu złego cholesterolu.

Warto podkreślić, że jest on również bogatym źródłem kwasu linolenowego, który w komórkach naszego organizmu przekształcany jest w kwas gamma-linolenowy (GLA).  Kwas ten znany jest jako substancja rozrzedzająca krew, łagodząca stany zapalne i pomagająca przywrócić równowagę cukrową we krwi.

Z awokado, podobnie jak z banana, nie da się wycisnąć dużej ilości soku, jednak jego miąższ doskonale nadaje się na mus, który wspaniale wzbogaci właściwości zdrowotne każdego soku.


Banany

Składniki czynne: witaminy: B3, B5, B6, C; biotyna, magnez, mangan, potas.

Sok z banana? Raczej niewiele da się go wycisnąć, jednak zachęcamy Was aby miąższ banana, w postaci musu, był częstym dodatkiem do Waszych soków. Jest co najmniej kilkanaście powodów, dla których te delikatne owoce powinny znaleźć się w diecie:

  • Banany są bogate w błonnik i trzy cukry: glukozę, sacharozę i fruktozę, co sprawia, że dają sporą dawkę energii, dlatego dobrze jest zjeść jednego lub dwa banany przed zmożonym wysiłkiem, zarówno fizycznym jak i umysłowym.

  • Co ciekawe, banany pomagają przezwyciężyć depresję. Jest to możliwe dzięki wysokiej zawartości tryptofanu (jeden z aminokwasów), który w komórkach nerwowych przekształcany jest w serotoninę – neuroprzekaźnik odpowiedzialny za dobry nastrój.

  • Ze względu na wysoką zawartość magnezu, jedzenie bananów chroni przed kurczami mięśni.

  • Dzięki obecności łatwo przyswajalnego żelaza łagodzą anemię.

  • Czy wiesz, że dzięki wysokiej zawartości potasu i jednocześnie niskiej zawartość soli, banany są oficjalnie uznane przez FDA (Food and Drug Administration – Agencja ds. Żywności i Leków USA) za produkty zdolne do obniżania ciśnienia krwi oraz ochrony przed zawałem serca i udarem?

  • I jeszcze jedno. Banany mają zbawienny wpływ na nasz układ pokarmowy: normują perystaltykę jelit, łagodzą zgagę i refluks żołądkowy oraz przywracają poziom elektrolitów utraconych w wyniku biegunek.

Czy już przekonaliśmy Was do tego, byście dodawali mus bananowy do wyciskanych soków?
 

Borówka amerykańska


Substancje czynne: witaminy: B2, C, E; beta-karoten, kwas foliowy, antocyjany, kwas ellagi, kwas taninowy.

Owoc ten, jak sama nazwa mówi, pochodzi z USA. Warto wspomnieć, że przez wieki borówka amerykańska była wykorzystywana przez Indian jako lekarstwo. Od jakiegoś czasu jest ona coraz bardziej popularna również i u nas, co jest o tyle ważne, że borówki są niesamowicie bogatym źródłem przeciwutleniaczy – jedna porcja tych owoców zawiera tyle samo przeciwutleniaczy co pięć porcji brokułów, jabłek, czy marchwi.

Jednym z najcenniejszym przeciwutleniaczy, jakie zawiera borówka amerykańska jest kwas galusowy – badania naukowe udowodniły, że potrafi skutecznie zahamować rozwój nowotworów.

Inną, równie cenną dla naszego zdrowia, substancją zawartą w borówkach jest antocyjanin. Jest to substancja, która ma zbawienny wpływ na nasz układ krwionośny, a co za tym idzie, funkcjonowanie całego organizmu: wzmacnia naczynia włosowate, co bezpośrednio przekłada się na lepsze dostarczanie substancji odżywczych do komórek oraz sprawniejsze usuwanie szkodliwych produktów przemian metabolicznych.

Uważa się, że borówki poprawiają wzrok, chronią przed demencją, chorobami serca i zawałami. Dlatego też sok z borówki amerykańskiej szczególnie zalecany jest osobom starszym lub mającym problemy z układem krążenia.
 

Cytryna


Substancje czynne: witamina C, kwas foliowy, potas, limonen.

Czy wiecie, że cytryna rozpoczęła swoją karierę w 1720r, kiedy stwierdzono, że jej spożywanie skutecznie leczy szkorbut – chorobę, która była plagą wśród marynarzy odbywających długie rejsy?
Dlaczego warto uwzględniać cytrynę przy wyciskaniu soków owocowo-warzywnych? Powodów jest co najmniej kilka:
  • Wykazuje działanie bakteriobójcze, co ma szczególnie duże znaczenie w okresach wzmożonych zachorowań.
  • Dzięki zawartości flawonoidów sok z cytryny obniża poziom złego cholesterolu, działa przeciwzapalnie i chroni przed powstawaniem nowotworów.
  • Usuwa toksyny z organizmu.
  • Jest doskonałym źródłem witaminy C, która nie dość, że jest świetnym antyoksydantem, to również chroni organizm przed infekcjami, przyspiesza gojenie się ran oraz działa korzystnie na układ krwionośny.
  • Zawiera sporą dawkę witaminy A oraz witamin z grupy B (kwas pantotenowy, pirydoksynę i kwas foliowy)
Pamiętajcie więc o uwzględnieniu cytryny w waszym sokowym menu. Zwłaszcza wtedy, gdy zbliża się fala nowego wirusa grypy.

 

Czereśnia


Substancje czynne: witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B12, C, K; potas, antocyjany, kwas ellagi. (kwas galusowy)

Czy ktoś z Was podejrzewa te przepyszne, kojarzące się z początkiem lata owoce o posiadanie właściwości leczniczych? Jeśli nie, to tym bardziej chcemy te właściwości podkreślić, zachęcając Was tym samym do maksymalnego wykorzystania sezonu czereśniowego i picia jak największej ilości soku z tych owoców.

Czereśnie, a tym samym świeżo wyciśnięty z nich sok, wykazują następujące działanie:
  • oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii
  • dzięki wysokiej zawartości witaminy C przyczyniają się do zwiększenia odporności na infekcje oraz wykazują działanie przeciwzapalnie
  • wzmacniają ściany naczyń krwionośnych
  • zmniejszają ilość kwasu moczowego we krwi, dlatego polecane są osobom z dną moczanową
  • zapobiegają anemii
  • regulują apetyt – szczególnie zalecane małym niejadkom
  • neutralizują wolne rodniki
  • pomagają w zapobieganiu chorobom nowotworowym – zawierają kwas galusowy, który jest silnym związkiem blokującym rozwój i namnażanie komórek nowotworowych.
I uwaga, wbrew pozorom są niskokaloryczne i mają niski indeks glikemiczny.

 

Granat


Substancje czynne: witaminy: A, C, E, B1, B3, B6; wapń, potas, żelazo, cynk, miedź i selen.

Czy wiesz, że sok z granatów jest jednym ze znanych napojów wykazujących najsilniejsze właściwości antyoksydacyjne? To sprawia, że po pierwsze budzi żywe zainteresowanie wielu instytutów naukowych, po drugie stosowany jest jako środek leczniczy na wiele schorzeń.

Badania wykazały, że sok z granatów wstrzymuje rozwój zmian nowotworowych – hamuje inwazję komórek rakowych i rozprzestrzenianie się przerzutów.

To jednak nie wszystko, sok z granatów jest naturalnym remedium na wiele innych schorzeń: obniża ciśnienie, leczy stany zapalne naczyń krwionośnych i serca, zwalcza arteriosklerozę. Dodatkowo, dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów, chroni komórki naszego organizmu przed atakami wolnych rodników. Wykazuje również działanie przeciwbakteryjne – chroni przed infekcjami.

Ten szeroki efekt zdrowotny, jaki wykazuje sok z granatów, naukowcy tłumaczą współdziałaniem trzech rodzajów polifenoli: przeciwzapalnych, antyoksydacyjnych i fitohormonalnych, które znacznie wzmacniają nasz system immunologiczny.

Dlatego, chociaż granat nie jest najbardziej popularnym owocem w Polsce, zachęcamy gorąco do wyciskania i picia soku z tego owocu. Jeśli nie w czystej postaci, to chociaż jako jeden ze składników.

 

Grejpfruty


Substancje czynne: witamina C, beta-karoten, kwas foliowy, potas, likopen, flawonoidy.

Nie każdy jest fanem grejpfruta, a szkoda. Fakt, jego smak: mocno kwaśny z wyraźną nutą goryczy, może skutecznie zniechęcić, ale naprawdę warto się przemóc do wyciskania i picia soku z tego owocu.

Są ku temu ważne powody:
  • To, czego większość z nas w grejpfrucie nie lubi, czyli specyficzny gorzkawy smak, jest wynikiem obecności naringiny – związku z grupy flawonoidów, wykazującego działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe i antyseptyczne.
  • Sok z grejpfruta wspomaga układ krwionośny. Zawarte w nim substancje mają zdolność obniżania poziomu złego cholesterolu we krwi. Dodatkowo substancje czynne zawarte w grejpfrucie są zdolne do częściowego wypłukiwania z naczyń krwionośnych istniejących złogów. Grejpfrut wzmacnia też i uszczelnia ścianki naczyń, obniża krzepliwość krwi, stąd też wykazuje silne działanie antymiażdżycowe, przeciwzawałowe i przeciwudarowe.
  • Łagodzi objawy artretyzmu i reumatoidalnego zapalenia stawów.
  • Zalecany jest w profilaktyce antynowotworowej - zwalcza wolne rodniki przyspieszające starzenie się organizmu i hamuje namnażanie się komórek nowotworowych, np. przy raku jelit.
  • Ma niską wartość kaloryczną - w 100 g tylko 36 kcal, a przy tym wykazuje właściwości odchudzające – zapobiega odkładanie się tłuszczu oraz pomaga usunąć jego zapasy zgromadzone w okolicach brzucha, bioder i pośladków, co sprawiło, że grejpfrutowa dieta odchudzająca była swojego czasu tak bardzo popularna.
Warto wiedzieć, że istnieją trzy odmiany grejpfruta: czerwone – są najbardziej gorzkie, w związku z czym zawierają najwięcej substancji prozdrowotnych, żółte - bardziej kwaśne, zielone – słodkie i nieco mniej soczyste. Tak więc każdy może wybrać do sporządzania soków tę odmianę, która najbardziej mu odpowiada.

 

Gruszka


Substancje czynne: witaminy: A, B1, B2, B6, C i PP; potas, fosfor, wapń, magnez, sód, miedź, żelazo, bor, jod, kwasy owocowe.

Zdajemy sobie sprawę, że wyciskanie soku z gruszek nie jest tak popularne jak np. z jabłek, dlatego też postaramy się bliżej przyjrzeć się prozdrowotnym właściwościom soku z tego pysznego owocu i zachęcić Was do jego picia.

Po pierwsze, gruszki, wbrew obiegowej opinii, są niskokaloryczne – średniej wielkości gruszka ma około 60 kalorii, mają niski indeks glikemiczny oraz są lekkostrawne.

Warto również wiedzieć, że gruszki jako jeden z niewielu owoców zawierają jod, co sprawia, że pozytywnie wpływają na funkcjonowanie tarczycy. Jeśli masz zaburzenia pracy tarczycy, koniecznie wypróbuj sok z gruszek.

Innym cennym pierwiastkiem, jaki zawierają gruszki jest bor, dlatego picie soku z gruszek może pobudzać nasz mózg do wydajniejszego działania – bor pobudza szare komórki do wytężonej pracy oraz poprawia możliwości koncentracji. Bor również korzystnie wpływa na procesy związane z transportem wapnia w organizmie, co zapobiega wypłukiwaniu tego pierwiastka z kości i powstaniu osteoporozy.

Ze względu na sporą zawartość żelaza jest zalecana przy zagrożeniu anemią.

Świetnie regulują pracę układu pokarmowego: pobudzają trawienie i perystaltykę jelit, likwidują zaparcia.

Sok z gruszek korzystnie wpływa również na układ krwionośny: pomaga regulować ciśnienie krwi oraz uszczelnia naczynia włosowate, co sprawia, że jest szczególnie zalecany osobom, które mają problemy z pękającymi naczynkami.

Czy już zachęciliśmy Was do sporządzania i picia soku z gruszek?

 

Jabłko


Substancje czynne: witamina C, kwas jabłkowy, flawonoidy.

Jabłka znamy wszyscy – są u nas najbardziej popularnym i uniwersalnym owocem. Niebagatelną sprawą jest również fakt, że świeże jabłka dostępne są u nas niemal przez cały rok, co sprawia, że przez cały czas możemy czerpać korzyści płynące z ich spożywania. Owoce te są idealne do wyciskania z nich soku: są soczyste, mają dość miękki miąższ i można je łączyć innymi sokami.

Sok z jabłek świetnie sprawdza się we wszelkiego rodzaju dietach oczyszczających – pektyny zawarte w jabłkach mają zdolność wiązania w naszym organizmie cholesterolu, różnego rodzaju toksyn oraz pierwiastków metali ciężkich. Związane w ten sposób toksyny są szybciej usuwane z naszego organizmu.

Dodatkowo flawonoidy zawarte w jabłkach wykazują działanie przeciwzapalne, co sprawia, że picie soku z jabłek pomaga w łagodzeniu reakcji alergicznych oraz łagodzi wszelkiego rodzaju stany zapalne, łącznie z artretyzmem.

Czy już wiecie dlaczego zachęcamy Was, aby sok jabłkowy stał się podstawowym składnikiem sporządzanych przez Was soków?

 

Kiwi


Substancje czynne: witamina C, B3, beta-karoten.

Kiwi to istna bomba z podwyższonym ładunkiem witaminy C. Czy wiesz, że jeden owoc kiwi pokrywa aż 120% dziennego zapotrzebowania na witaminę C u dorosłego człowieka? Do tego kiwi zachowuje większość swoich składników odżywczych nawet po 6 miesiącach od zbiorów – w tym pierwotnej zawartości witaminy C. Dlatego bez obaw o utratę substancji czynnych, można kupować kiwi w naszych sklepach.

Sok z kiwi szczególnie polecany jest w okresach obniżonej odporności organizmu.


 


Liczba odwiedzin strony: 1200